فاطمه (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار میباشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد میباشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثالزدنی میباشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیدهی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (علیها السلام) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمیباشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (علیها السلام) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر مینمایند. اما نکتهای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت میشود و آن اینست که اگر فاطمه (علیها السلام) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار میباشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن میتواند به عالیترین رتبههای روحانی نائل گردد. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمییابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله میتوان به آیهی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است. این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در مقالات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما در این قسمت به طور مختصر و با رعایت اختصار، به مطالعه شخصیت و زندگانی آن بزرگوار خواهیم پرداخت.
زندگینامه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم
یش از هزار و چهار صد سال پیش در روز 17 ربیع الاول ( برابر 25آوریل 570 میلادی ) کودکی در شهر مکه چشم به جهان گشود. پدرش عبد الله در بازگشت از شام در شهر یثرب ( مدینه ) چشم از جهان فروبست و به دیدار کودکش ( محمد ) نایل نشد. زن عبد الله ، مادر " محمد " آمنه دختر وهب بن عبد مناف بود. برابر رسم خانواده های بزرگ مکه " آمنه " پسر عزیزش ، محمد را به دایه ای به نام حلیمه سپرد تا در بیابان گسترده و پاک و دور از آلودگیهای شهر پرورش یابد . " حلیمه " زن پاک سرشت مهربان به این کودک نازنین که قدمش در آن قبیله مایه خیر و برکت و افزونی شده بود ، دلبستگی زیادی پیدا کرده بود و لحظه ای از پرستاری او غفلت نمی کرد.
فتوح در اسلام
فتح تغلّبی، فتح قلوب
این مقاله از دو نگاه به موضوع فتوح، در دو شكل تغلبی و قلوب آن می
پردازد. ابتدا با ورود اجمالی به پیشامد ردّه كه زمینه ساز فتوح راشدی است و
بیان مشكل حضور سرداران فاتح از بنومخزوم در مدینه، به ماهیت اصناف
چهارگانه امت اسلامی بعد از پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و اله و سلّم ـ به
عنوان عامل برپادارنده جریان فتوح پرداخته، و به تعریف و نقش هر یك در ساز
و كار امت اشاره می كند. پس از آن به دو عنصر مقوم در هر دو شیوه از فتوح،
یعنی اعرابی و عربی از زوایه نقش آفرینی پرداخته و با این فرض كه حركت
هجرت، مدنیت و تعرُّب كه مبیّن دو قطب از حضارت و بداوت است، درباره
دستاورد های فتح تغلبی و فتح قلوب، سخن به میان می آورد.
برخورد احتیاط آمیز فقیهان حجاز و عراق با فتوح راشدون و تعاقب تاریخی
آن و مخالفت صریح این فقیهان با گسترش اسلام در سرزمین های دار الحرب به
سبك فتح اول در دو عصر اموی و عباسی، دامنه ای دیگر از موضوع بحث حاضر است.
چهره شناسی هرم فتح اول با هیئت قبایلی و ذهنیت اعرابی، و تعلیل و
تسبیب آن از زبان فرماندهان، در وجه مقایسه با فتح دوم، این امر را روشن می
كند كه فتح قلوب یا اقناعی، هم با فطرت ابلاغ دینی و كرامت انسانی
سازگارتر است و هم امواج انسانی آن پایدار تر و دستاورد های تمدنی و معرفتی
آن بارز تر است.
ضرورت شناخت تاریخ اسلام
پس از آن كه انقلاب فرهنگی صورت گرفت و در سطح دانشگاه ها عملی گردید و
برنامه هایی با در نظر گرفتن نیازهای كشور و با رعایت نظام جمهوری اسلامی
تدوین گشت، یكی از مواد درسی كه فرا گرفتن آن برای همه دانشجویان لازم
دانسته شد، تاریخ اسلام بود. آن روزها، هم برنامه ریز و هم دانشجو با شور و
شوق از چنین درسی استقبال كردند، امروز نیز همان گرمی را در می یابیم.
لیكن گاهگاهی می پرسند: دانشجوی رشته شیمی یا فیزیك یا معدن شناسی چه لزومی
دارد تاریخ اسلام را بداند. گاهی هم پرسش دیگری را مطرح می كنند كه مگر
دانستن تاریخ هم نیازی به فرا گرفتن از معلم دارد؟
چنان كه گفته شد، پرسش نخست در اخیرا به میان آمده، اما پرسش دوم از
روزی به میان آمد كه تاریخ، جزء برنامه درسی مدرسه های عالی كشور گردید.
تفخیم و ترقیق
معناي تفخيم
تفخيم در لغت، (مترادف كلمة «تسمين») به معناي «تعظيم و بزرگداشت»
ميباشد، و در اصطلاح، عبارت است از «درشت و غليظ اداء كردن حرف به طوري كه
دهان از صداي آن پرشود».
معناي ترقيق
ترقيق در لغت، (ضد تفخيم) به معناي «رقيق كردن و از غلظت چيزي كاستن» ميباشد، و در اصطلاح، عبارت است «نازك و رقيق اداء كردن حرف».
موارد تفخيم و ترقيق
همة حروف استعلاء بدون استثناء تفخيم ميگردند و اين حالت در چهار حرف «ص ـ ض ـ ط ـ ظ» قويتر است.
لازم به يادسپاري است كه تفخيم در حرف مفتوح، بيشتر و در حرف مضموم و ساكن، متوسط و در حرف مكسور اندك ميباشد.
همة حروف استفال ترقيق ميشوند بجز دو حرف «ر ـ ل» كه در برخي موارد تفخيم ميكردند، احكام هر يك بيان خواهد شد.
لازم به يادسپاري است كه الف مدّي تابع حرف ماقبل است و چنانچه حرفي
تفخيم شود، الف مدّي بعد از آن نيز تفخيم و در غير اين صورت ترقيق ميگردد.
قلقله و لین
معناي قلقله
قلقله در لغت، به معناي «اضطراب، جُنبش» ميباشد، و در اصطلاح، عبارت است از «آزاد نمودن صداي حرف در هنگام سكون».
حروف قلقله
حروف قلقله عبارتنداز «ب ـ ج ـ د ـ ط ـ ق» كه در عبارت «قُطْبُ جَدّ» گرد آمدهاند.
در حالت سكون (اعم از اينكه ذاتي باشد يا عارضي)، صداي حرف كاملا متوقّف ميگردد و تنها راه تلفّظ، آزاد نمودن صداي آنها است.
صداي ايجاد شده بيشتر ميل به فتحه دارد.
قلقلهاي كه در آخر كلمه و هنگام وقف پديد آيد، آشكارتر از موردي است
كه در وسط كلمه باشد و چنانچه مشدّد نيز باشد قلقله از حالت قبل هم آشكارتر
ميباشد و بايد در قلقلة غير مشدّد دقت نمود كه به صورت مشدّد تلفّظ نشود.
استعلاء و استفال
معناي استعلاء
استعلاء در لغت، به معناي «برتري طلبي، ميل به بلندي» ميباشد، و در
اصطلاح، عبارت است از «ميل ريشه زبان به طرف سقف دهان در هنگام تلفّظ حرف».
در اثر اين صفت، حرف حالت پر حجم و درشتي به خود ميگيرد.
حروف استعلاء
حروف استعلاء عبارتند از «خ ـ ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ غ ـ ق».
در هنگام اداي چهار حرف ( ص ـ ض ـ ط ـ ظ) قسمتي از سطح زبان، سقف دهان
را ميپوشاند و در نتيجه اين حروف درشتتر و غليظتر از سه حرف ديگر تلفّظ
ميشوند.
تلفّظ حروف عربی
بسياري از حروف عربي تقريباً به همان شكل فارسي تلفّظ ميشود و نيازي به
آموزش ندارد و تنها ده حرف (ثاء، حاء، ذال، صاد، ضاد، طاء، ظاء، عين، غين،
واو) در زبان عربي، تلفّظ آنها به گونة ديگري است كه به شرح آن ميپردازيم.
لازم به يادآوري است كه ترتيب ذيل به جهت سهولت در فراگيري انتخاب شده است.
تجوید و الفبای عرب
معناي تجويد
تجويد در لغت، مترادف با كلمة «تحسين» به معناي «نيكو گردانيدن»
ميباشد، و در اصطلاح، عبارت است از قواعد و دستورهاي صحيح ادا كردن حروف
از نظر مخارج، صفات و احكام آن.
فائده تجويد
با رعايت قواعد تجويد، قرآن همانگونه كه در آغاز اسلام خوانده و شنيده
ميشد، قراءت ميگردد و در نتيجه قرآن از تغيير و تحريف محفوظ مانده و
همچنين آهنگ زيبا و دلنشين آن از بين نميرود.
الفباي عرب
هر حرفي داراي شكل، اسم و تلفّظي خاص ميباشد.
در جزوة روخواني قرآن با شكلها و اسمهاي حروف آشنا شديد، در اين جزوه
به ياري خداوند رحمان، با نحوة تلفّظ حروف عربي آشنا خواهيد شد ولي قبل از
توضيح آنها به بررسي چند مطلب كه بيارتباط با شكلها و اسمهاي حروف نيست
ميپردازيم.
شیوه حفظ قرآن
نقطه شروع حفظ قرآن
حفظ قرآن كريم بايد به ترتيب سورهها يعني از سوره حمد و بقره تا آخر
انجام بگيرد ولي از آنجا كه جزء اوّل قرآن از جزء دوّم براي حفظ كردن مشكل
است و جزء دوّم نيز از جزء سوّم دشوارتر و ... و بالاخره پنج جزء اوّل
مشكلترين قسمت قرآن است و به عقيده بعضي دانشمندان، هر كس پنج جزء اوّل
قرآن را حفظ كند، بايد به حفظ كل قرآن اميدوار گردد.[1]
از اين رو شايسته است، براي جلوگيري از دلسردي، حفظ قرآن از آسانترين
مكان آغاز شود، پس ميتوان براي ابتداي كار سورههاي كوتاه جزء سيام را
انتخاب كرد، زيرا با توجه به آشنايي زيادي كه همگان با اين سورهها دارند،
آيات آنها به آساني به خاطر سپرده ميشود و از طرفي ميتوان از اين سورهها
در نمازهاي واجب و مستحب استفاده نموده و لذت حفظ قرآن را بدين طريق احساس
نمايد. و بايد توجه داشت كه پراكنده حفظ كردن مطلوب نيست، بلكه اين
مقدمهاي براي حفظ منظم و حساب شده از ابتداي قرآن است، زيرا برنامهريزي
منظم و دقيق زماني تحقق پيدا خواهد كرد كه از اوّل قرآن آغاز و به انتهاي
آن بيانجامد.
برنامه ویژه حفظ قرآن
يك انسان با حافظه معمولي ميتواند در نيم ساعت يك صفحه از قرآن را حفظ
كند، بنابراين چنين فردي ميتواند با صرف 2 ساعت وقت چهار صفحه را حفظ كند
ولي نگهداشتن حفظ بسيار مشكل است و نياز به تمرين و مداومت فراوان دارد.
به كار بستن اين برنامه ميتواند چنين فردي را حافظ كل قرآن نمايد:
1. هنگامي كه يك صفحه را با تسلط كامل حفظ نكردهايد، سراغ صفحه بعد نرويد.
2. قبل از شروع صفحه جديد از اوّل قرآن تا جايي كه حفظ كردهايد را
مطالعه نماييد و اشكالات خود را برطرف نماييد، بعد از اينكه به صورت روان،
از حفظ آن را تلاوت كرديد و همه محفوظات ملكه ذهنتان شد صفحه جديد را شروع
كنيد.
3. هر صفحه را كه حفظ ميكنيد، يك مرتبه نيز آن را بنويسيد، چون علم
فرار است و با كتابت در ذهن بهتر مستقر ميگردد و در روايات نيز آمده است
كه:
اُكْتُبُوا فَاِنَّكُمْ لا تَحْفَظُونَ حَتّي تَكْتُبُوا[1].
«بنويسيد زيرا شما تا ننويسيد مطلبي را حفظ نميكنيد».
اهمیت حفظ قرآن
ويژگيهاي قرآن و سفارشهاي پيوستهي پيامبر اسلام ـ صلي اللّه عليه و آله ـ دربارهي آن سبب شد تا اين كتاب در سراسر زندگي مردم راه يابد و همه چيز مسلمانان گردد؛ به ويژه آن كه مؤمنان آن روزگار جز قرآن كتابي نداشتند و تلاوت، حفظ، تعليم و تعلم به آن اختصاص داشت. حفظ قرآن همواره، به عنوان يك سنت و عبادت بزرگ، در ميان مسلمانان مطرح بود و حتي پس از پديد آمدن صنعت چاپ نيز موقعيت خود را حفظ كرد. اين امر در پرتو جايگاه والاي قرآن و حفظ آن تحقق يافت؛ جايگاهي كه ميتوان آن را در ابعاد مختلف زير مورد بررسي قرار داد.
شرایط فهم قرآن
بهره گيري عميق علمي از قرآن كريم و فهميدن معارف بلند آن، مشروط است به ارتباط و پيوند با معلّم حقيقي قرآن كه همانا خداوند بخشنده است «الرَّحْمنُ* عَلَّمَ الْقُرْآنَ»[1] علم قرآن همراه با رحمت خداي سبحان است و رحمت خاصّهي خداوند شامل حال پرهيزكاران ميگردد. « وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يعلمكم الله»[2] قرآن كريم ميفرمايد شما تقوا را لباس پاكي روح خود كنيد كه بهترين لباس است: « وَ لِباسُ التَّقْوي ذلِكَ خَيْرٌ»[3] و خداوند نيز به شما علم عطا ميكند. در جاي ديگر به صورت شرط و جزا ميفرمايد « إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»[4] اگر تقوي را پيشهي خود كنيد و در برابر دستورهاي الهي با تقوي باشيد، خداوند براي شمار نوري از علم را قرار ميدهد كه جدا كنندهي بين حق و باطل است.
تناسب آیات و سورههای قرآن
اشاره
قرآن كريم از نظر بعد زيبايي شناختي در ميان همهي كتابها بينظير
است. نحوهي چينش حروف، تكواژهها، عبارتها و آيهها با وزن و آهنگشان،
بيشترين نقش را در آفرينش اين پديدة بيبديل هنري ايفا كرده است.
در ميان انواع تناسبي كه بين الفاظ و معاني قرآن برقرار است. تناسب بين
سورهها و تناسب بين برخي از مجموعه آيات يك سوره ـ كه در مواقع مختلف
نازل شدهاند ـ مورد اختلاف دانشمندان قرآن شناس است. برخي به اين قسم از
تناسب قايل بوده و سخت از آن دفاع كردهاند تا جايي كه يكي از مفسران،
تفسير خود را «نظم الدُّرَر في تناسب الآيات و السور» ناميده است. در
مقابل، عدهاي نيز چنين تناسبي را ـ به ويژه بين سور قرآن ـ نپذيرفتهاند.
هر دو انديشه بر مباني چندي مبتني است. در اين مقاله ضمن بحث از مباني
طرفين و گزارش دلايل موافقان و مخالفان. از انديشهي تناسب بين همهي اجزاي
قرآن جانبداري شده و به بيان تناسب بين آياتي پرداخته شده است كه به ظاهر
نامتناسب مينمايند.
جامعیت قرآن
قرآن پيام حياتبخش و جاويداني است كه براي هدايت بشريت به سوي سعادت نازل
شده است و انسانها را به علم، پاكي و صداقت فراخوانده، حيات طيبه را به
آنها مينماياند.
اين نوشتار در پي آن است تا ديدگاههاي مختلف دربارة جامعيت قرآن را بررسي كند. و به پرسشهاي زير پاسخ دهد:
الف) آيا قرآن شامل تمام علوم و فنون و قوانين اجتماعي، حقوقي و... است؟
ب) آيا قرآن فقط در صدد بيان مطالب اُخروي و معنوي است و كاري با زندگي مادي و دنيوي انسان ندارد؟
ج) آيا قرآن توان پاسخگويي به نيازهاي انسان در عصر حاضر را دارد؟
در پاسخ به اين پرسشها كه در حقيقت سؤال از جامعيت قرآن در پاسخگويي
به نيازهاي اخروي و دنيوي انسان است، سه ديدگاه عمده قابل طرح است، كه به
طور مختصر به نقد و بررسي آنها خواهيم پرداخت.
ديدگاه اول: قرآن جامع همة علوم و فنون است.
شأن و مقامِ قرآن در روایات
قرآن را بر ديگر سخنان رفعتي است كه در وصف نميگنجد و آنها را قياس با
قرآن نتوان نمود همچنان كه نه مخلوق را با خلق ميتوان سنجيد و نه افعال
آنان را با فعل خدا ميتوان مقايسه كرد:
«فَضْلُ الْقُرآنِ عَلي سائِر الكَلام كَفَضْل اللهِ عَلي خَلْقِهِ».[1]
«اِنَّ كَلامَ الباري سُبحانَهُ لايَشْبَهُ كَلامَ الخَلْقِ كَما لايَشْبَهُ أفعالُهُ أفعالَهُم»[2]
مگر نه اينكه قرآن تجلّيِ خاصِ خداوند سبحان ميباشد بيآنكه به چشم بصر بتوان مشاهده كرد، و به چشم بصيرت به كُنهِ ذاتش پي برد:
«فَتَجَلّي لَهُم سُبْحانَهُ في كِتابِهِ مِنْ غَيْرِ اِنْ يَكُونُوا رَأوْهُ بِما أراهُم مِنْ قُدْرَتِهِ».[3]
تجلّي اعظمي كه ملموسترين و مشهودترين شهود و حضور را جلوهگر است:
«اللّهُمَّ اِنّي أسئلُكَ بِالتَّجلّيِ الأعْظَمِ في هذِهِ اللَّيْلَةِ مِنْ الْشَهْرِ المُعَظَّمِ».[4]
از اين رو، آنكه شوق ديدار معشوق بسر ميپروراند و در هوايِ وصالش، شب
را به صبح ميرساند و از درد هجران و لذتِ حضور به سجده در آمده، مُهر از
رازِ دل برگرفته، عقدهها را گشوده، در خلوتِ انسِ محبوب به نجوا در آمده
است و گريان و نالان درمانِ درد ميجويد و سكونت در جوارش را مسئلت
مينمايد.[5]
فصیلت قرآن
در عالم هستي هيچ كتابي در فضيلت و برتري به پاية قرآن نميرسد؛ زيرا نه
تنها قرآن خلاصه و عصارة تعليمات همة انبياء الهي است، بلكه از همة موجودات
آفرينش برتر و والاتر است. پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ در اين
باره فرمود:
القُرْآنُ اَفْضَلُ كَلِّ شَيءٍ دُونَ الله؛ فضيلت قرآن به جز خدا از همه چيز برتر و بالاتر است.[1]
فضيلت قرآن از همه كتابهاي آسماني بيشتر و بالاتر است؛ زيرا كتابهاي
ديگر آسماني براي برههاي از زمان و مردم خاصّي فرود آمده بود. امّا قرآن
براي همة زمانها تا روز قيامت و براي همه انسانها در همه مكانها حتي
براي غير انسانها مانند جنّ نازل شده و همه موظّف هستند به دستورات آن عمل
كنند.
نماز جعفر طیار
با فضیلت ترین وقت خواندن نماز جعفر (طیار) روز جمعه هنگام بالا آمدن آفتاب
است. می توان آن را از نافله های شب یا روز حساب كرد كه هم برای او از
نوافلش حساب شود و هم نماز جعفر (طیار)، كما این كه در روایت آمده است پس
با نماز جعفر نافله نماز مغرب را مثلا نیت می كند.
كیفیت نماز جعفر طیّار
این نماز چهار ركعت است كه دو سلام دارد (دو تا دو ركعتی).
در هر ركعتی حمد و سوره می خواند، سپس پانزده مرتبه می گوید: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».
و همین تسبیح را ده مرتبه در ركوع و هم چنین ده مرتبه بعد از سر
برداشتن از ركوع و هم چنین ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سر
برداشتن از آن و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن
تسبیحات را می گوید.
نماز جمعه
در زمان غیبت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماز جمعه به فتوای
اكثر فقهای شیعه، واجب تخییری است. یعنی مكلف می تواند روز جمعه به جای
نماز ظهر، نماز جمعه بخواند، ولی جمعه افضل است و احتیاط بیشتر در آن است
كه هر دو را به جا آورند و كسی كه نماز جمعه را به جا آورده باشد واجب نیست
نماز ظهر را هم بخواند، ولی احتیاط مستحب آن است كه آن را نیز بجا آورد.[1]
كیفیت نماز جمعه
نماز جمعه دو ركعت است و كیفیت آن مانند نماز صبح است. این نماز دارای
دو قنوت است. قنوت اول قبل از ركوع ركعت اول، و قنوت دوم پس از ركوع ركعت
دوم است. نماز جمعه دارای دو خطبه است كه مانند اصل نماز واجب بوده و باید
توسط امام جمعه ایراد شود. بدون این دو خطبه، نماز جمعه محقق نمی شود و
واجب است دو خطبه را قبل از نماز جمعه بخواند.[2]
[1] . توضیح المسائل، احكام نماز جمعه، م 1 ـ 2.
[2] . توضیح المسائل، احكام نماز جمعه، م 23 ـ 26.
نماز غفیله
كیفیت نماز غفیله
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: میان مغرب و عشاء دو ركعت نماز بخواند، در ركعت اول بعد از حمد این آیه را بگوید:
«و ذا النّون اذ ذهبَ مغاضباً فظنّ ان لن نقدر علیه فنادی فی الظّلمات
ان لا اله الا انت سبحانك انّی كنت من الظّالمین فاستجبنا له و نجّیناه من
الغمّ و كذلك ننجی المؤمنین».
و ذو النون (صاحب ماهی، منظور یونس پیغمبر فرزند من است) چون خشمگین
رفت پنداشت هرگز بر او تنگ نخواهیم گرفت. پس در ظلمات ندا كرد: جز تو خدایی
نیست، تو منزهی، همانا من از ستمكارانم. پس او را اجابت كردیم و از غم
رهایش دادیم و مؤمنین را این چنین رها می گردانیم.
و در ركعت دوم بعد از حمد، آیات زیر را:
نماز شب
فضیلت نماز شب
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را
نیكو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می كند، اندوه
را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد».[1]
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائكه».[2]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «در خانه هایی كه نماز شب خوانده می
شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانیان هم چون ستاره
درخشانند».[3]
نماز جماعت
نماز جماعت، پاداش بسیار، بركات فراوان، فواید فردی و آثار اجتماعی بسیاری دارد.
ثواب نماز جماعت
در روایتی وارد شده است كه اگر یك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر
ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد، و اگر دو نفر اقتدا كنند، هر
ركعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود
تا به ده نفر برسند و عده آنان كه از ده گذشت، اگر تمام آسمانها كاغذ و
دریاها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نویسنده شوند، نمی توانند
ثواب یك ركعت آن را بنویسند».[1]
مستحب است كه نمازهای واجب خصوصاً نمازهای شبانه روزی به جماعت خوانده
شود و در نماز صبح و مغرب و عشاء، خصوصا برای همسایه مسجد و كسی كه صدای
اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است.[2]
مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از
نماز اول وقت كه فرادی، یعنی تنها خوانده شود بهتر است، و نیز نماز جماعتی
را كه مختصر بخوانند، از نماز فرادی كه آن را طول بدهند بهتر می باشد.[3]
وقتی كه جماعت برپا می شود، مستحب است كسی كه نمازش را فرادی خوانده،
دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد كه نماز اول باطل بوده، نماز دوم
او كافی است.[4]
در زمان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هر گاه افراد نماز جماعت كم
می شدند آن حضرت به جستجوی افراد می پرداخت و می فرمود: «شركت در نماز صبح و
عشاء بر منافقان از هر چیز سنگین تر است».[5]
و در حدیث آمده: «هر كه نماز جماعت را دوست بدارد، خداوند و فرشتگان او را دوست می دارند».[6]
[1] . توضیح المسائل، م 1400.
[2] . توضیح المسائل، م 1396.
[3] . توضیح المسائل، م 1402.
[4] . توضیح المسائل، م 1403.
[5] . كنز العمال، ج 8، ص 256 (نقل از پرتوی از اسرار نماز).
[6] . مستدرك الوسائل، ج 1، ص 487، رساله حضرت امام، م 1400.
نافله های شبانه روز
انواع نمازهای مستحب
نمازهای مستحب زیادند و به طور كلی به دو دسته تقسیم می شوند:
1. نوافل.
2. سایر نمازهای مستحب.
نافله های روزانه
1. نافله نماز صبح، قبل از نماز صبح، 2 ركعت.
2. نافله نماز ظهر، قبل از نماز ظهر ، 8 ركعت.
3. نافله نماز عصر، قبل از نماز عصر، 8 ركعت.
4. نافله نماز مغرب، بعد از نماز مغرب، 4 ركعت.
5. نافله نماز عشاء، بعد از نماز عشاء، 2 ركعت.[1]
نافله های شب:
1. هشت ركعت نماز شب.
2. دو ركعت نماز شفع.
3. یك ركعت نماز وتر.
بنابراین تعداد نافله ها 34 ركعت، دو برابر تعداد فرایض است.
بین نمازهای مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است.[2]
[1] . توضیح المسائل، م 764.
[2] . توضیح المسائل، م 764.
بسم الله الرحمن الرحیم
خواندن قرآن باید همراه با تدبر در آیات قرآن باشد و قاری به هنگام تلاوت قرآن در معنا و مفاهیم آن اندیشه کند. چرا که اندیشه و تفکر در قرآن مقدمه ای برای عمل به دستورات الهی است. تنها در این صورت است که انسان به این توابهای عظیم نائل می شود.
تلاش ما بر این است تا شما را را با گوشه ای از ثواب عظیم تلاوت سوره های قرآن آشنا کنیم. جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتاب ثواب العمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق.
15عقوبت سبک شمردن نماز
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نماز ستون خيمه دين است و امام صادق (ع) نماز را مرز ايمان و کفر دانسته است. بنابر اين، اگر کسي بخواهد خيمه ايي به نام دين را برپا کند، بايد همواره در انديشه تيرک اصلي و ستوني باشد که دين بدان استوار ميگردد.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
امام زمان سلام الله علیه فرمودند : سجدهی شکر، از لازمترین و واجبترین مستحبات الهی است ... همانا، فضیلت دعا و تسبیح پس از واجبات بر دعای بعد از نوافل، همانند فضیلت واجبات بر نوافل است. سجده، دعا و تسبیح است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سپاس نعمتهای حقتعالی، نشان معرفت و ادب و بندگی است. در آیات و روایات، به مسئله شکرگزاری از نعمتها، بسیار سفارش شده و اینکه یاد نعمتها، محبت انسان را به خدا زیاد میکند و نعمتهای الهی را مستدام و افزون میگرداند.
گرچه شکر نعمتها، از توان و طاقتبشر بیرون است، ولی انسان باید به هر قدر که میتواند، سپاسگزاری احسان و نعمت و نیکی پروردگار باشد. یکی از شکلهای شکر، سجده بر خاک کردن و پیشانی بر خاکنهادن در برابر خداوند و شکر گفتن اوست.
و «سجده شکر» یکی از تعقیبات نماز به حساب آمده است.
(مرحوم علامه مجلسی، جلد 83 بحار الانوار).
سجده کمال انسان و نهایت خضوع در برابر خداوند متعال است، در این هنگام است که انسان خود را نمیبیند و تمام عظمت و بزرگی را از ن خداوند میداند؛ لذا این حالت، بهترین حالت برای بنده است، خصوصاً هنگامی که توأم با ذکر و شکرگزاری لفظی و قلبی باشد . |
احکام استخاره
س 1434: آيا عمل به استخاره
واجب است؟
ج: الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است
بر خلاف آن عمل نشود.
استخیرُ اللّه
«علی بن ابراهیم» در تفسیر و «حِمْیَری» در «قُرْبُ الاَسْناد» روایت کردهاند از «علی بن اسباط» که گفت: رفتم به خدمت حضرت امام رضا علیهالسلام و گفتم میخواهم به سفر مصر بروم و نمیدانم از راه دریا بروم یا از راه صحرا. حضرت فرمود که برو به مسجد حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم در غیر وقت نماز واجب و دو رکعت نماز بجا آور و بعد از آن صد و یک مرتبه بگو «استخیرُ اللّه» و به روایت حمیری صد مرتبه بگو.
« استخاره با قرآن »
يكى از رايج ترين انواع استخاره، استخاره با قرآن است كه آن نيز به چند نحوه انجام مى شود:چهارنكته درباره قرآن
نويسنده:حجه الاسلام هادي مروي
چكيده:
قرآن وجوه كماليه مختلفي دارد كه ازجمله آنها حروف مقطعه است. دراين حروف اسراري است كه كليد اين اسرار دراختيارائمه(ع) سپرده شده است و بر اساس آيه من عنده علم الكتاب علم به بطن هاي قرآن در شبهاي قدر در اختيار امام زمان(ع) قرارداده مي شود.اسم اعظم خدا را پيامبر(ص) و امام (ع) ازهمين حروف مقطعه استخراج مي كنند.درقرآن معارف توحيدي بسياري وجود دارد كه ازجمله آنها بداء است.كنه بداء اختيار كامل غيرمتناهي درلايتناهيت خداست يعني معدوم را وجود دادن و موجود را معدوم كردن.قرآن كلام خداست و هركلامي در شناختن صاحب كلام؛قرآن، معلم پيامبر(ص) و امام (ع) است.درقرآن علم به عوالم ديگرمانند مكلوت،انوار،ارواح، اشباح، ذرّ و ... وجود دارد.علوم قرآن جمعي جملي است و تفصيل آن بر عهده اهل
بيت(ع) مي باشد و از آنجا كه ائمه (ع) فرصت و مجال امامت و رهبري و بيان تفصيلي اين علوم را پيدا نكردند بخش معظمي ازعلوم قرآن منتشرنشده است.
علوم قرآن با علوم بشري ازجمله علوم فلسفي تفاوتهاي بسياري دارد كه دراين مقاله به برخي موارد اشاراتي شده است.